Právna poradňa

Exekúcia a dedičstvo


Položiť otázku
Otázka: Exekúcia a dedičstvo

Dobrý deň, chcem sa opýtať, či je možné, aby mi boli z dedičstva stiahnuté peniaze za exekúcie, ktoré som mal. Ale v skutočnosti, neviem, či som vôbec nejaké mal. Už dlhé roky žijem v zahraničí a nikdy som nemal informácie o tom, že by mi vykonávali exekúcie. O tomto som sa dozvedel až vtedy, keď som zdedil dedičstvo, pričom mi bolo stiahnuté jeho polovičnú hodnotu. Keď si pozriem stav exekúcií na internete, ukazuje mi to počet 0. Takže teraz som v stave neistej podozrivosti, či som nebol oklamaný.

Odpoveď advokáta na dedičské právo: Exekúcia a dedičstvo

 

 

Dobrý deň, ďakujeme za otázku, na ktorú odpovedáme nasledovne :

 

ROZBOR OTÁZKY A PRÁVNA ÚPRAVA

V otázke uvádzate, ste ste dedičom po svojom otcovi, pričom ste zdedili polovicu majetku a v súčasnosti ste zistili, že dedičstvo bolo exekvované a nemáte vedomosť o tom, že by ste mali niekde dlhy.


Vo veci treba uviesť, že v zmysle ust. §§ 460 a nasl. Občianského zákonníka  dedičstvo sa nadobúda smrťou poručiteľa. 
Dedí sa zo zákona, zo závetu alebo z oboch týchto dôvodov.
V zmysle ust. Obč. zákonníka dedič môže dedičstvo odmietnuť. Odmietnutie sa musí stať ústnym vyhlásením na súde alebo písomným vyhlásením jemu zaslaným.
Zástupca dediča môže za neho dedičstvo odmietnuť len podľa plnomocenstva, ktoré ho na to výslovne oprávňuje. Môže sa dedičstva  aj vzdať, čo znamená, že podiel tohto dediča nadobúdajú jeho potomkovia.

 

Čo je podstatné pre Vás  pre ďalší postup resp. potrebné z Vašej strany je zodpovedať  otázky :

1./ Ak ste neboli osobne prítomní na dedičskom konaní, zrejme Vás niekto zastupoval na základe písomného splnomocnenia, kde mal byť uvedený aj rozsah splnomocnenia.  Tu platí podľa § 33 Obč. zákonníka : 

"Ak splnomocnenec prekročil svoje oprávnenie vyplývajúce z plnomocenstva, je splnomocniteľ viazaný, len pokiaľ toto prekročenie schválil. Ak však splnomocniteľ neoznámi osobe, s ktorou splnomocnenec konal, svoj nesúhlas bez zbytočného odkladu po tom, čo sa o prekročení oprávnenia dozvedel, platí, že prekročenie schválil.
Ak splnomocnenec pri konaní prekročil svoje oprávnenie konať za splnomocniteľa alebo ak niekto koná za iného bez plnomocenstva, je z tohto konania zaviazaný sám, ibaže ten, za koho sa konalo, právny úkon dodatočne bez zbytočného odkladu schváli. Ak splnomocniteľ neschváli prekročenie plnomocenstva alebo konanie bez plnomocenstva, môže osoba, s ktorou sa konalo, od splnomocnenca požadovať buď splnenie záväzku, alebo náhradu škody spôsobenej jeho konaním."
V otázke splnomocnenie nespomínate. 


2./ Aj keby Vás niekto v konaní zastupoval v zmysle ust. Obč. zákonníka Vás mal informovať o stave veci. 
Plnomocenstvo okrem iných zaniká  vykonaním úkonu, na ktorý bolo obmedzené, ako aj v prípade, ak ho splnomocniteľ  - Vy  - odvolal.


3./ Prijatie dedičstva má ten právny dôsledok ( § 470 nasl. OZ), že dedič zodpovedá do výšky ceny nadobudnutého dedičstva za primerané náklady spojené s pohrebom poručiteľa a za poručiteľove dlhy, ktoré na neho prešli poručiteľovou smrťou. Ak je viac dedičov, zodpovedajú za náklady poručiteľovho pohrebu a za dlhy podľa pomeru toho, čo z dedičstva nadobudli, k celému dedičstvu.

Ak je viac ako jeden dedič, zodpovedajú všetci dedičia za náklady poručiteľovho pohrebu a za poručiteľove dlhy podľa pomeru dedičstva, ktoré nadobudli; pomer sa stanovuje ako hodnota toho, čo príslušný dedič nadobudol v pomere k celému dedičstvu.
Z uvedeného vyplýva, že Vy ako dedič nezodpovedáte za všetky dlhy poručiteľa, ale len v hodnote nadobudnutého dedičstva podľa pomeru k celkovej sume dedičstva .  Príklad: Hodnota dedičstva 100 €, výška dlhov  60 €, počet dedičov 3, podiel na dedičstve po 1/3 z aktív, a 1/3  z pasív dedičstva.


Z relevantnej judikatúry : 
Uzn. NS SR z 22. 7. 2010, sp. zn. 4 M Cdo 18/2009 :

"Skutočnosť, v akom rozsahu dedič zodpovedá za dlhy poručiteľa a teda v akom rozsahu prechádzajú na neho povinnosti poručiteľa, je zrejmá z rozhodnutia súdu o dedičstve alebo z osvedčenia o dedičstve vydaného notárom bez ohľadu na to, či veriteľ do dedičstva pohľadávku prihlásil a či v rozhodnutí bol tento dlh v súpise pasív uvedený. Napokon deľba dlhu (pokiaľ nedošlo k dohode dedičov a veriteľa) nie je v rozhodnutí o dedičstve deklarovaná v žiadnej jeho časti. Ak preto oprávnený v exekučnom konaní má exekučný titul ukladajúci povinnosť fyzickej osobe, ktorá po vydaní exekučného titulu zomrela, je možné prechod povinnosti (dlhu) z exekučného titulu v zmysle § 37 ods. 3 Exekučného poriadku z poručiteľa na dediča preukázať rozhodnutím o dedičstve po poručiteľovi, hoci tento dlh nebol v rozhodnutí v súpise pasív dedičstva uvedený."

 

4./ Možnosťou pre dedičov v dedičskom konaní je, aby požiadali notára, aby vykonal tzv. konvokáciu,  t.j. vyzval veriteľov, aby  prihlásili svoje pohľadávky v dedičskom konaní.
Konvokácia umožňuje vyzvať verejnou vyhláškou veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky voči poručiteľovi v ustanovenej lehote s poučením, že pokiaľ pohľadávky neprihlásia, už za ne dedičia nezodpovedajú, ak uspokojením veriteľov, ktorí svoje pohľadávky oznámili, bude vyčerpaná cena dedičstva, hoci si ich neskôr prihlásia.

 

5./  Pokiaľ vo Vašom prípade došlo k exekúcii na mjetok, ktorý ste nadobudli dedením, je možné, že sa jedná o exekúciu, ktorá začala ešte za života poručiteľa a následne podľa ust. Exekuč. popriadku exekútor pokračuje vo vykonávaní exekúcie s právnymi nástupcami poručiteľa ako povinného v exek. konaní. 

 O uvedenom Vám mali byť zaslané príslušné roizhodnutia jednak súdom, ako aj súdnym exekútorom, nakoľko tieto sa zasielajú do vlastných rúk. Odporúčame písomne kontaktovať súdneho exekútora. Tu je potrebné upozorniť na lehoty ako hmotnoprávne podľa ust. Obč. zákonníka /napr. vznesenie námietky premlčania/  a ust. procesných predpisov. Bez videnia dokladov je možné Vám poskytnúť len informácie všeobecnejšieho charakteru.

 

ZÁVER  A ODPORÚČANIE
Na základe vyššie uvedeného skutkového stavu odporúčame obratom kontaktovať advokáta, aby pre Vás zabezpečil všetky potrebné úkony v záujme veci, aby ste neniesol väčšiu zodpovednosť a vo väčšom rozsahu jednak vo vzťahu k ostatným dedičom, ako aj k poručiteľovi a oprávnenému v exek. konaní.
Najjednoduchšie pre Vás vzhľadom na pobyt v zahraničí je  aby ste sa obrátili na advokáta, ktorý vec prešetrí a bude Vás v konaní zastupovať.

Môžete sa obrátiť aj na našu advokátsku kanceláriu. Postup v tomto smere nájdete na úvodnej stránke JUDr. FICEKA.

 

Dúfame, že sme Vám pomohli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dedičské právo
JUDr. Milan Ficek

Advokát na dedičské právo

zobraziť 7.953 recenzií
Môže veriteľ vymáhať dlh jedného dediča od ostatných dedičov?

Dobrý deň, prosím vás o radu. Zomrela mi mama a absolvovali sme dedičské konanie. Boli sme štyria dedičia. Jeden z dedičov nič nezdedil, pretože mal veľa dlhov. Svoj podiel následne vrátil bratovi, a to bez písomnej dohody. Takmer po pol roku sa mi ozvala advokátska kancelária, ktorá zastupuje veriteľa. Prostredníctvom predžalobnej výzvy sa odo mňa snaží vymáhať dlh, ktorý si vytvoril môj brat v spoločnosti, ktorej služby som nikdy nevyužila. Tvrdia, že môžu siahnuť na dedičstvo, ktoré som zdedila, a ktoré by za iných okolností dedil aj dlžník. Počas 15 dní po dedičskom konaní sa mi nikto neozval. Dedičské konanie už nadobudlo právoplatnosť. Môže sa niekto aj po takom čase, približne po pol roku, ozvať a vymáhať odo mňa tento dlh? Odmietam za brata platiť jeho vlastné dlhy a exekúcie. Prosím vás o radu. Ďakujem za odpoveď.

06.02.2026
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň,
podľa § 460 a nasl. Občianskeho zákonníka, že dedičia nesu zodpovednosť za dlhy poručiteľa, ale len do výšky hodnoty nadobudnutého dedičstva a to až po odpočte primeraných nákladov spojených s pohrebom. Dôležité je, že dedičia nepreberajú dlhy iných dedičov, ale len dlhy poručiteľa (vašej mamy). Dlhy, ktoré vznikli Vášmu bratovi ako samostatnej osobe, nie sú predmetom dedičstva po Vašej mame a nemôžu byť vymáhané od Vás ako dediča po mame.

Podľa znnia otázky brat ako dedič sa vzdal svojho podielu na dedičstve z dôvodu jeho dlhov. AK by bol brat v exekúcii, teda bolo by voči nemu vedené exekučné konanie, toto vzdanie sa dedičstva v dedič. konaní po mame, nemá vplyv na exekúciu a oprávnený v exek. konaní môpže žiadať uspokojenie jeho nároku, ktorý vymáha cestou exekúcie, aj od osoby, ktorá mala z uvedeného úkonu /vzdanie sa podielu na dedičstve/ prospech, čo vyplýva z ust. § 61d/ Exekučného poriadku. Veriteľ toto právo pokiaľ nie je vedené ex. konanie nemá, ale môže podať tzv.odporovaciu žalobu v zmysle ust. § 42a/ Občianskeho zákonnníka cestou súdu.

Ak veriteľ Vášho brata (nie poručiteľa) vymáha dlh od vás, nemá na to právny základ, pretože vy ste tento dlh nezdedili a ani ste neprevzali žiadne záväzky svojho brata. To, že váš brat mal dlhy a v dedičskom konaní sa vzdal svojho podielu, neznamená, že jeho veritelia môžu vymáhať jeho osobné dlhy od Vás alebo siahnuť na Váš podiel z dedičstva po mame.

Lehota 15 dní, ktorú spomínate, sa týka možnosti vyjadriť sa k návrhu na rozdelenie dedičstva, nie však možnosti veriteľa vymáhať dlh po skončení dedičského konania, ak by išlo o dlh poručiteľa. Váš prípad sa však týka dlhu Vášho brata, nie poručiteľa.


Odporúčam Vám, aby ste vo veci kontaktovali advokáta s dokladmi z dedič. konania, ako aj listom adv. kancelárie, a dokladmi brata o uvedenom dlhu, ktorý spomína advokátska kancelária. Nateraz nič neuhradzujte, lebo možnosť je aj taká, že pohľadávka veriteľa Vášho brata, k úhrade ktorej ste boli vyzvaná,  je premlčaná s poukazom na ust. § 101 Obč. zákonníka /všeob. premlčacia doba je 3 roky/.

Môžete nás v uvedenej veci kontaktovať.

05.02.2026
Môže exekútor siahnuť na zdedený spoluvlastnícky podiel, ak dedič dlhuje odvody?

Dobrý deň, chcem sa spýtať, ako je to v prípade dedenia domu a pozemkov. Sme traja súrodenci a podedili sme dom a pozemok po tretinách. Moji bratia sú slobodní a bezdetní, ja som vydatá a mám syna. Môj syn má dlhy na zdravotnom aj sociálnom poistení. Moji súrodenci sa obávajú, čo sa stane v prípade mojej smrti, ak je syn dlžník. Ďakujem.

13.12.2024
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, vo veci je potrbné okrem iných vychádzať zo skutočného stavu a brať do úvahy teraz aj to či v dome niekto býva, či dom a pozemok chcete alebo nechcete predať.

Ak by došlo k Vášmu úmrtiu, potom zákonným dedičom po Vás je Váš syn. Ak syn má už teraz exekúcie, nie je riešením, aby sa dedičstva po Vás /podiel na dome a pozemku/ vzdal, lebo to nie je riešenie.

Predmetom exekúcie by však mohol byť len zdedený podiel Vášho syna. Otázkou je výška pohľadávky v prípadnom exekučnom konaní. Tu dva bratia by mali predkupné právo na podeil Vášho syna a museli by jeho podiel odkúpiť, pričom kúpna cena by musela byť uhradená na účet súdneho exekútora.

V ptázke neuvádzate kto v dome býva a či nechce odkúpiť už teraz Váš podiel na dome a pozemku. Predajná cena za Váš podiel je Vašim výlučným vlastníctvom a syn na tieto peniaze nemá žiadny právny nárok. Súhlas syna na predaj podielu na dome a pozemku nepotrebujete.

Pre kompletnejšie riešenie veci odporúčam kontaktovať advokáta, keďže z otázky nie je jasné čo by ste checli dosiahnúť, teda okrem toho, že dedičom podielu na dome by bol Váš syn, na čo sme odpovedali.

 

13.12.2024
Môže sa dedič s dlhmi vzdať dedičstva v prospech súrodencov?

Dobrý deň, moja sestra má nehorázne dlhy. Ja a moja druhá sestra sa teraz obávame, že ak naši rodičia zomrú, naše dedičstvo bytu bude kvôli jej dlhom ohrozené. Bude sa moja sestra s dlhmi vedieť vzdať dedičstva v prospech nás? Ďakujem veľmi pekne.

07.10.2024
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, na Vami položenpú otázku uvádzame, že skutočnosť, že Vaša sestra má nehorázne dlhy, nemá vzťah k dedeniu po Vašich rodičoch.
Z otázky vyplýva, že Vaši rodičia žijú.

Z ptázky predpokladáme, že byt je v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov /rodičov/, preto v prípade že by došlo k úmrtiu jedného rodiča, v dedičskom konaní sa najprv vyporiada bezpodielové spoluvlastníctvo manželov, kde pozostalý rodič nadobudne jednu polovicu bytu a druhá polovica bude predmetom dedenia medzi pozostalého rodiča a všetkých potomkov poručiteľa v rovnakom pomere k 1/2 bytu. Uvádzame, že ak by sestra v čase dedenia po rodičovi mala exekúcie, nie je právny dôvod, aby sa vzdala svojho podielu na dedičstve v prospech Vás ostatných sestier. V zmysle exekučného poriadku by aj tak podiel sestry može byť predemtom exekúcie v súlade s ust. § 61d/ ods. 2 exekučného poriadku a teda vzdaním sa podielu na dedičstve sa v podstate nič nevyrieši /citujeme/ :

"Nakladanie s majetkom v rozpore so zákazom podľa odseku 1 nemá vplyv na platnosť právneho úkonu. Takýto právny úkon je však voči oprávnenému neúčinný a nárok oprávneného môže byť uspokojený v exekúcii z toho, čo ušlo, a to bez toho, aby musel takémuto právnemu úkonu odporovať, ak ide o nakladanie s majetkom v prospech osôb podľa § 42a ods. 3 a 4 Občianskeho zákonníka, ktoré o prebiehajúcej exekúcii vedeli alebo pri vynaložení náležitej starostlivosti museli vedieť."

 

Majetok rodičov je možné riešiť aj za ich života.

Možnosťou je, aby majetok darovali svojim deťom podľa ich rozhodnutia na základe darovacej zmluvy. Nepoznáme síce okolnosti a dôvody vzniku dlhov Vašej sestry, ale nebolo by spravodlivé, aby z darovania zo strany rodičov bola ona z vylúčená.tohot darovania vynechaná.

Sestre odporúčam kontaktovať advokáta, prípadne našu bezplatnú poradňu, aby sme jej pomohli. Ak si advokáta nemôže dovoliť, nech kontaktuje Centrum právnej pomoci v jej okrese/meste.

 

06.10.2024
Zodpovedajú dedičia za dlhy poručiteľa len do výšky dedičstva?

Dobrý deň, chcem sa vás opýtať, ako postupovať vo veci dedičstva po zomrelej tete, po ktorej sme zdedili dlh. Teta bola spoluvlastníčkou našej spoločnej nehnuteľnosti. Na jej časti podielu nehnuteľnosti je vedená exekúcia. Dlh mala ale aj u inej spoločnosti. My, ako dedičia, sme povinní vyplatiť dlh len do výšky jej podielu na predmetnej nehnuteľnosti, čo činí približne 17 000 €. Celkovo má ale výšku dlhu u exekútora približne 26 000 € a ešte približne 11 000 € u inej spoločnosti. Po kontaktovaní oboch spoločností, ako im máme rozdeliť a vyplatiť dlh v sume nadobudnutého majetku, teda približne 17 000 €, mi pán exekútor odpísal, že celý obnos mám vyplatiť jemu, nakoľko na predmetnej nehnuteľnosti sú ním vedené exekúcie a má zákonom dané prednostné právo na vyplatenie dlhu. Ale po kontaktovaní druhej spoločnosti si i táto robí nárok na vyplatenie dlhu a navrhuje splátkový kalendár. Tak keď vyplatíme celý dlh, teda 17 000 € exekútorovi, aby vymazal exekúcie z LV uvedenej nehnuteľnosti, aby sme mohli nehnuteľnosť dať na predaj, druhá spoločnosť už nebude mať právny nárok na vymáhanie dlhu od nás? Ďakujem za odpoveď.

28.08.2024
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň,

v prípade dedičstva, za dlhy poručiteľa dedičia zodpovedajú do výšky ceny nadobudnutého dedičstva. Preto ak spoluvlastnícky podiel tety na nehuteľnosti predstavuje hodnotu 17.000,- EUR, zodpovedáte za jej všetky dlhy len do tejto výšky. Vzhľadom na to by ste túto sumu mali vyplatiť exekútorovi, aby nehnuteľnosť uvoľnil. To je pre vás kľúčové. Exekútor exekúciu následne zastaví, nakoľko už nebude subjekt od ktorého by mohol zvyšnú sumu, t. j. 9.000,- EUR vymáhať. 

Preto, ak vyplatíte celú sumu exekútorovi, ostávajúca suma ostatných dlhov nemôže byť právne vymáhaná. Jendoducho ostatný veritelia majú tzv. smolu. Vy ako dedičia nezodpovedáte za všetky dlhy poručiteľa. Je de facto na vás komu prvému splníte.  Uvedené zákon neupravuje. Avšak, ak je vedená exekúcia, potom by ste mali plniť najprv na túto. 

Vzhľadom na uvedené, vyplate sumu 17.000,- EUR exekútorovi a veriteľovi, ktorý rovnako eviduje ďalší dlh voči poručiteľke oznámte, že ste uspokojili iný jej dlh a že dedičstvo je vyčerpané, že za ostatné dlhy už nemôžete zodpovedať. V takomto prípade, ak by aj veriteľ podal voči vám žalobu, túto námietku viete použiť aj v súdnom konaní a súd by žalobu zamietol. Od exekútora si vypýtajte potvrdenie o úhrade časti vymáhanej sumy, aby ste mali dôkaz pre prípadné súdne konanie. 


28.08.2024

Trápi vás "Exekúcia a dedičstvo" a chcete pomôcť?

Môže exekútor po skončení dedičstva zablokovať účet dediča za dlh poručiteľa?

Dobrý deň, po babke som zdedil nehnuteľnosť, na ktorej boli prihlásené exekúcie v liste vlastníctva. Tieto exekúcie som vyplatil. Teraz mi však exekútor, ktorý nebol uvedený na liste vlastníctva, ale bol prihlásený do dedičského konania so sumou celkovo 400 eur, zablokoval mesiac po dedičstve účet na sumu 1287,09 eur. Nechce povoliť splátkový kalendár a odmieta komunikáciu. Môže vôbec niečo také urobiť? Ďakujem.

28.07.2024
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň,

vo Vašom prípade je dôležité rozdeliť dlh na exekúciu nehnuteľnosti a dlh, ktorý je výsledkom dedičského konania. Podľa Vášho popisu je exekútor oprávnený pokračovať v exekúcii aj po dedičskom konaní. Na základe Exekučného poriadku exekútor môže aplikovať rôzne spôsoby vykonania exekúcie, vrátane zablokovania účtu, ak existuje právoplatný exekučný titul.

Dedič zodpovedá za dlhy poručiteľa do výšky hodnoty zdedeného majetku. Navyše, ak ste dedičstvo prijali a neboli spochybnené pohľadávky v dedičskom konaní, ktoré sa týkali aj exekúcie, exekútor má právo na ďalšie kroky.

Odporúčam preskúmať exekučný titul, na základe ktorého exekútor zablokoval Váš účet, a zistiť, či sú všetky kroky v súlade so zákonom. Môžete tiež požiadať o preverenie oprávnenosti požiadavky a správnosť výpočtu sumy. Máte právo nahliadať do exekučného spisu. 

27.06.2024
Je možné v dedičskom konaní previesť dedičstvo na partnera, aby sa vyhlo exekúcii?

Dobrý deň, mala by som otázku ohľadom dedičského konania. Keďže ja mám nevyriešené problémy s exekúciou, je možné previesť moju časť dedičstva priamo na môjho partnera pri dedičskom konaní? Aby ten majetok nebol prevedený na mňa, keďže sa ho nechcem vzdať. A v prípade, keď to možné nie je, aké sú ďalšie možnosti? Ďakujem.

04.07.2024
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, vo veci uvádzame, že vzdať sa svojho podielu na dedičstve v prospech vášho partnera nemôžete, lebo on nie je účastníkom dedičského konania, on nie je jeho potomkom v zmysle ust. Občianskeho zákonníka.

Vzdať by ste sa teoreticky mohli v prospech ostatných dedičov, prípadne dedičstvo odmietnúť ako celok /aktíva aj pasíva konkrétneho dedičského konania/, ale exekúcii vášho podielu na dedičstve sa nevyhnete.

Vo veci platí ust. § 61d/ exekučného poriadku :

"Nakladanie s majetkom podliehajúcim exekúcii

(1) Po doručení upovedomenia o začatí exekúcie nemožno nakladať s majetkom podliehajúcim exekúcii bez predchádzajúceho písomného súhlasu exekútora s výnimkou bežných právnych úkonov. (2) Nakladanie s majetkom v rozpore so zákazom podľa odseku 1 nemá vplyv na platnosť právneho úkonu. Takýto právny úkon je však voči oprávnenému neúčinný a nárok oprávneného môže byť uspokojený v exekúcii z toho, čo ušlo, a to bez toho, aby musel takémuto právnemu úkonu odporovať, ak ide o nakladanie s majetkom v prospech osôb podľa § 42a ods. 3 a 4 Občianskeho zákonníka, ktoré o prebiehajúcej exekúcii vedeli alebo pri vynaložení náležitej starostlivosti museli vedieť."

 

Odporúčam v závislosti od výšky dlhu vymáhaného v exekučnom konaní podať u súdneho exekútora žiadosť o splátkový kalendár, prípadne s dedičmi v dedičskom konaní po jeho skončení sa dohodnúť na odpredaji vášho podielu zrejme na nehnuteľnosti, pričom však kúpna cena bude musieť byť vyplatená na účet súdneho exekútora.

03.07.2024
Môže exekútor siahnuť na moje dedičstvo pre exekúciu manžela?

Dobrý deň, ak by som zdedila nejakú sumu z rodinného domu po rodičoch, je možné, že by mi na to mohol siahnuť exekútor? Vlasne žiadneho exekútora nemám, no môj manžel nadobudol exekúciu ešte pred našou svadbou. Vzťahuje sa to aj na neho? Ďakujem.

10.09.2023
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, na vami položenú otázku uvádzame, že ak by ste zdedili podiel na dome po vašom rodičovi, predmetný podiel na nehnuteľnosti nespadá do bezpodielového spoluvlastníctva manželov a preto ani nemôže byť predmetom exekúcie vo veci vášho manžela ako povinného. V tomto prípade ani nie je podstatné, či exekúcia vznikla na základe dlhov vzniklých pred manželstvom alebo v priebehu manželstva.

Vy ako budúci podiel. spoluvlastník nehnuteľnosti nadobudnutej dedením sa preto nemusíte obávať exekúcie, ktorá je vedená na vášho manžela.

10.09.2023
Môže sa dedič s exekúciami vzdať dedičstva v prospech súrodenca?

Dobrý deň, chcem sa opýtať, či je možné, že môj brat, ktorý by mal po otcovi dediť časť domu, sa môže zbaviť svojho podielu, ak má exekúcie a chystá vyhlásiť osobný bankrot? Plánuje svoj podiel zrieknuť v prospech svojho brata. Ďakujem. Podotýkam, že bankrot vybavuje a do dvoch mesiacov budeme oficiálne dediť. Môže to zistiť notár a aké sú možné následky?

25.03.2023
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň,
dedičstvo možno odmietnuť len ako celok, nie len vo vzťahu k určitej časti majetku (napr. k spoluvlastníckemu podielu na dome). Taktiež v prípade ak sa brat vzdá svojho nároku na svoj dedičský podiel, nemôže jednostranne prehlásiť, že sa ho vzdáva v prospech konkrétneho dediča. Tento uvoľnený dedičský podiel pripadne na všetkých ostatných dedičov, teda bude rovnomerne rozdelený medzi týchto ostatných dedičov. 

Vo vzťahu k exekučnému konaniu, ktoré je vedené na majetok Vášho brata je potrebné podotknúť, že v prípade ak by nadobudol vlastnícke právo v dedičskom konaní k akémukoľvek majetku podliehajúcemu exekúcii, ten by bol s najväčšou pravdepodobnosťou súdnym exekútorom postihnutý. Súdny exekútor totiž vykonáva priebežne počas celého exekučného konania lustrácie majetku povinného a teda by sa o tomto novom majetku dozvedel a vykonal by príslušné zabezpečovacie úkony. 

Taktiež pokiaľ brat plánuje prejsť oddlžením, treba uviesť, že ak by nadobudol majetok v dedičskom konaní pred vyhlásením oddlženia, tento by bol súčasťou konkurznej podstaty a správca by ho mal spísať a pokúsiť sa predať. V prípade ak by k oddlženiu došlo skôr ako k nadobudnutiu majetku v dedičskom konaní, brat by mal povinnosť ponúknuť aspoň polovicu majetku väčšej hodnoty, ktorý v dedičskom konaní nadobudol svojim veriteľom na uspokojenie ich pohľadávok. Takýto postup predpokladá ustanovenie § 166g zákona o konkurze a reštrukturalizácii, ktoré hovorí o tzv. poctivom zámere. Pokiaľ by tak totiž nespravil, vystavil by sa riziku, že niektorí z jeho veriteľov bude inicovať konanie o zrušenie oddlženia pre nepoctivý zámer. Takúto žalobu pritom môžu podať v lehote 6 rokov od oddlženia. 

 

25.03.2023

Trápi vás "Exekúcia a dedičstvo" a chcete pomôcť?

Prechádza exekúcia po smrti dlžníka na jeho dedičov?

Dobrý deň, moja kolegyňa má exekúciu. Žije sama, pretože jej manžel zomrel. Ak sa jej niečo stane, prevezmú jej synovia jej exekúciu? Ďakujem.

20.12.2022
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, vo Vami uvedenom prípade je podstatné to, čo bude predmetom dedenia, aký konkrétny majetok aktíva a pasíva /dlhy/. Platí ust. § 470 Obč. zákonníka :

"(1)Dedič zodpovedá do výšky ceny nadobudnutého dedičstva za primerané náklady  spojené s pohrebom poručiteľa a za poručiteľove dlhy, ktoré na neho prešli poručiteľovou smrťou. (2/ Ak je viac dedičov, zodpovedajú za náklady poručiteľovho pohrebu a za dlhy podľa pomeru toho, čo z dedičstva nadobudli, k celému dedičstvu."   Z uvedeného zák. ustanovenia vyplýva, že zodpovednosť dedičov za dlhy poručiteľa, ktoré existujú ku dňu jeho úmrtia, je daná do výšky ceny zdedeného majetku synmi Vašej kolegyne. Možnosťou synov v prípade úmrtia matky je odmietnúť dedičstvo ako celok a potom nik od nich nemôže nič vymáhať. Uvádzame, že podstatné je to, aký majetok - aktíva - budú predmetom dedenia a aká bude výška dlhov ku dňu úmrtia.  

 

20.12.2022
Prechádza exekúcia a dlhy po smrti dlžníka na jeho deti?

Dobrý deň, Keďže sa ja a môj manžel momentálne nachádzame vo veľmi nesťastnej finančnej situácii a čelíme hrozbe exekúcie, a tiež uvážením, že už nie sme najmladší, chceli by sme vedieť, čo sa stane v prípade našej smrti. Ak by naša exekúcia pokračovala, zdedia ju naše deti? Musíme podotknúť, že nemáme žiadny majetok - bývame v podnájme a máme len invalidné dôchodky.

05.12.2022
Odpoveď advokáta na dedičské právo:

Dobrý deň, keďže stav finančnej situácie nie je dobrý, uvádzate, že Vám hrozia exekúcie, potom v prípade, že nevlastníte žiadny majetok, v prípade úmrtia Vaše deti musia odmietnuť dedičstvo a nik od nich nemôže vymáhať Vaše dlhy, ktoré Vám vznikli za života.
Odporúčam kontaktovať Centrum právnej pomoci vo Vašom okrese hlavne ohľadom dlhov, ktoré je možné, že sú premlčané /nevieme, či vo veci boli vydané nejaké súdne rozhodnutia a podobne/.

05.12.2022
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na dedičské právo, najmä na dedičské konanie, závet, vydedenie, neopomenuteľných dedičov, spory medzi dedičmi a napadnutie dedičstva. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.